طراحی سایت 2

طراحی سایت - بهینه سازی سایت

طراحی سایت 2

طراحی سایت - بهینه سازی سایت

سیستم مدیریت محتوا (CMS)

سامانه مدیریت محتوا یا Content Management System، برنامه‌ای است که با بهره‌گیری از بانک اطلاعاتی امکان ویرایش، انتشار، و مدیریت داده‌ها را - بدون نیاز به برنامه‌نویسی - فراهم می‌کند. CMS یک برنامه نرم افزاری روی سرور است که به مدیر سایت اجازه می‌دهد تا محتوای سایت را بدون نیاز به طراحی دوباره سایت، تغییر دهد. در واقع طراح اولیه سایت، یک بار سیستم محتوا را طراحی می‌کند و تعدادی قالب آماده برای صفحات طراحی کرده و آن را روی سایت شما نصب می‌کند. و حال شما به راحتی می‌توانید صفحات دیگری را به آن کم یا اضافه یا ویرایش کنید.


با استفاده از CMS به سادگی قادر خواهید بود هر امکانی را که بخواهید به سایت اضافه کنید. در واقع شرکت‌های طراحی وب، سال‌ها تجربه خود در راه اندازی وب سایت‌های مختلف را در قالب یک نرم افزار CMS به شما ارائه می‌دهند و شما می‌توانید از امکانات آماده این نرم افزارها نهایت استفاده را ببرید. با استفاده از CMS، وب سایت شما هرقدر هم که گسترده باشد، یک اپراتور ساده می‌تواند آنرا به سادگی نگهداری و به روز کند. نیازی به پرداخت هزینه زیاد برای به روز رسانی توسط یک طراح وب حرفه‌ای نخواهد بود. با توجه به اینکه قسمت‌های مختلف یک نرم افزار CMS از قبل طراحی و آماده شده اند، راه اندازی سایت‌های متکی به نرم افزار CMS معمولاً بسیار سریع تر از سایت‌های ایستا (Static) صورت می‌پذیرد. در واقع بزرگ‌ترین مزیت CMS به طراحی سنتی در همین زمینه است. با استفاده از CMS، شما برای به روز رسانی وب سایت خود تنها به یک کامپیوتر متصل به اینترنت نیاز خواهید داشت و برای این کار از هیچ نرم افزار دیگری لازم نیست استفاده کنید.


جوملا به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای کدباز روز به روز در حال گسترش است. کارگاه های آموزشی و کنفرانس های تخصصی متعددی در رابطه با جوملا و کاربری آن برگزار می گردد . ورد پرس نیز از جمله سیستم های قدرتمند مدیریت محتوا محسوب می گردد که عمر آن از جوملا بیشتر است و اکثرا برای راه اندازی وبلاگ (Blog) بکار می رود. در این مقاله سعی در مقایسه تخصصی جوملا و ورد پرس و قابلیت های هرکدام نموده ایم.



مقایسه جوملا ، وردپرس و دروپال

هر سه CMS قدرت های زیادی دارند, اما هر کدام در زمینه های خاصی نسبت به بقیه برتری دارد. وردپرس به طرز باورنکردنی ای در استفاده و نگهداری آسان است و قابل توسعه و قوی می باشد. اما فاقد بسیاری از امکانات مدیریتی است که در سایت های بزرگ موجود است. جوملا برای سایت شرکت ها یا سیستم های معمول مانند مجله های آنلاین, سیستم های رویداد یا تقویم ساخته شده است. دروپال از لحاظ فنی و توسعه پذیری قوی ترین CMS است اما یادگیری و مدیریت آن سخت است. اگر شما وب سایت کوچکی دارید و می خواهید آن را از منزل مدیریت نمایید دراینصورت درحال حاضر سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهترین گزینه برای مدیریت و بروزرسانی وب سایت شما بصورت روزانه و متوالی می باشد زیرا کارها به سادگی و سرعت انجام می گیرد. انجمن های گفتگوی مجازی (Forum) متعددی برای کاربران وردپرس وجود دارد و راهنما های متعددی در اینترنت در دسترس مدیران سایت های وردپرسی می باشد.


تنها دلیل برای انتخاب جوملا به عنوان سیستم مدیریت محتوای برتر قدرت و گسترش پذیری فوق العاده آن می باشد در واقع قابلیت گسترش پذیری جوملا بی پایان است. برای وب سایت های بزرگ تجاری و پرتال های غیر تجاری جوملا دارای سیستم چندکاربره می باشد لذا برای سایت هایی که چندکاربره می باشند (چندین نفر بصورت هم زمان مدیریت یک سایت را برعهده دارند) جوملا بهترین گزینه است. هر مدیر می تواند سطح دسترسی خود را داشته باشد و به قسمت های دیگر دسترسی نداشته باشد.


برنامه های الحاقی (ماژول و کاپوننت) متعددی نیز بصورت تجاری و غیرتجاری برای جوملا موجود می باشد که هرکدام می تواند به قابلیت های پیشفرض جوملا بیافزاید. به مانند وردپرس انجمن های گفنگوی مجازی (Forum) متعددی نیز برای جوملا وچود دارد که مدیران و برنامه نویسان سایت هایی که از سیستم مدیریت محتوای جوملا استفاده می نمایند تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند اما یافتن مقالات آموزشی تا حدودی دشوار تر می باشد.

هر شخصی با دانش و تجربه کافی در زمینه سیستم های مدیریت محتوا مسلما جوملا را برای مدیریت سایت خود انتخاب می کند اما وردپرس برای کاربران مبتدی بسیار مناسب تر می باشد.


وردپرس


وردپرس در درجه اول یک ابزار برای وبلاگ است, و از آنجا که بسیاری از سایت های ساده می توانند مانند یک بلاگ پیاده شوند, ورد پرس برای این سایت ها بسیار مفید است. ویژگی بارز وردپرس سهولت استفاده از آن حتی برای کاربران غیر فنی است. برای سایت هایی که به صورت استاتیک هستند یا سایت هایی که بر مبنای وبلاگ هستند یا نیاز به تعاملات پایه ای با مشتری ( مانند سبد خرید, روزنامه, تقویم و...) دارند وردپرس گزینه خوبی است. این در حالی است که وردپرس فاقد بسیاری از امکانات مدیریتی است که اغلب سایت های پیشرفته به آنها نیاز دارند. اگر صفحات یک وبسایت باید رفتار های مختلفی برای کاربران داشته باشند یا وبسایت دارای امکانات شبکه های اجتماعی است ورد پرس گزینه مناسبی نیست. وردپرس دارای انجمن بزرگی است. بنا بر این یافتن توسعه دهندگان و حل مشکلاتی که شما با آنها روبرو می شوید آسان است. وردپرس از لحاظ سهولت استفاده از جوملا و دروپال جلو تر است. نصب ماژول, ارتقا سیستم و گرفتن بک آپ همگی با یک کلیک امکان پذیر است.


مزایای وردپرس


بهترین ابزار برای وبلاگ نویسی

سهولت استفاده برای صاحبان سایت که فاقد توانایی های فنی هستند.

تنظیمات, نصب و نگهداری سریع و بدون دردسر است.

تغییر در سایت و ارتقا با یک کلیک

دارای بزرگترین انجمن توسعه دهندگان قالب و ماژول نسبت به بقیه CMS ها

معایب وردپرس


توسعه امکانات موجود نیازمند ماژول نویسی

افزودن محتوای دینامیک به صفحات سخت است.

امکانات شبکه اجتماعی محدود است.

کاربرد وردپرس


وبلاگ و سایت های ساده


جوملا


جوملا از هر دو لحاظ قابلیت توسعه و سهولت بین وردپرس و دروپال قرار دارد. جوملا از یک فریمورک MVC استفاده میکند و بسیار کاراتر از وردپرس است. در سال های گذشته ساده سازی های بسیاری در فرایند های نصب و ارتقا جوملا انجام شده است, اما هنوز این عملیات نیازمند دانش فنی می باشد. جوملا دارای یک انجمن بزرگ از طراحان قالب حرفه ای و توسعه دهندگان افزونه می باشد, البته بسیاری از آنها محصولات خود را به صورت رایگان عرضه نمی کنند. شاید این امر مهم ترین دلیل حرکت کند جوملا باشد در حالی که دروپال و وردپرس تمامی ماژول های خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهند. برخی از الحاقاتی که در دروپال و وردپرس به صورت رایگان و منبع باز در اختیار است در جوملا باید خریداری شود.


مزایای جوملا


اخیرا مراحل نصب و پیکربندی ساده تر از وردپرس شده است.

سیستم کش برای بهبود کارایی به صورت پیش فرض در هسته جوملا اضافه شده است.

پنل مدیریتی راحت

توسعه پذیری بیشتر برای توسعه دهندگان نسبت به وردپرس

معایب جوملا


بهینه سازی برای موتورهای جستجو به صورت پیشفرض در هسته قرار نگرفته است. ( URL ها برای موتورهای جستجو مناسب نیست.)

بسیاری از افزونه های خوب جوملا باید خریداری شود.

کاربرد جوملا


سایت هایی که نسبت به سایت های تولید شده با وردپرس قوی تر هستند اما نیاز به یک سیستم پیچیده ندارند.


دروپال


دروپال از لحاظ پیکربندی و مدیریت نسبت به جوملا و وردپرس پیچیده تر است, اما روش های ساده ای را برای پیکریندی کاربرد های کلیدی مانند تعریف صفحات دینامیک که یک اسکریپت PHP را پردازش میکند, ارایه می کند. علاوه بر این دروپال یک API قدرتمند فراهم می کند که به طور قابل ملاحظه ای زمان توسعه را کاهش می دهد. من دروپال را از چشم انداز یک توسعه دهنده بسیار قوی می دانم. افزونه های زیادی در رابطه با شبکه های اجتماعی برای دروپال موجود است که به کاربر اجازه می دهندمحتوای خود را ایجاد کند, پروفایل خود را بسازد و تنظیم کند و با کاربران دیگر ارتباط برقرار کند. وقتی که مشکلی پیش بیاید منابع زیادی برای کمک و راهنمایی در انجمن و سایت دروپال وجود دارد, اما صفحات مدیریتی دروپال بسیار زیاد, غیرقابل درک و پیچیده است. این موضوع بزرگترین معضل استفاده از دروپال است:پیچیدگی. مثلا, به صورت پیش فرض محتوا های دروپال فقط به صورت HTML توسط کاربران وارد می شود و برای داشتن یک ویرایشگر WYSIWYG باید ماژول های اضافه نصب شوند در حالی که این ویرایشگر ها به صورت پیش فرض در هسته جوملا و وردپرس قرار دارند. علاوه بر این برخی از امکاناتی که شما از یک CMS انتظار دارید در دروپال با ترکیب چند ماژول اضافه فراهم می شود و نیاز با آموزش برای پیکربندی و مدیریت دارد.


مزایای دروپال


امکان پردازش کد PHP در تنظیمات داخل سیستم (عدم نیاز به توسعه ماژول برای بسیاری از کاربرد ها)

بهترین سیستم برای ترکیب شبکه اجتماعی و تجارت

API قدرتمند برای توسعه ماژول

امکان پیاده سازی همه امکانات ممکن برای یک وبسایت

معایب دروپال


سختی تنظیمات و نگهداری برای کاربران غیر فنی

تعداد قالب های رایگان کمتر از جوملا و وردپرس

برای ساخت یک سایت کاربردی تعداد زیادی ماژول باید نصب شود.

کاربرد دروپال


سایت های ساده مانند سایت های قابل ساخت با جوملا و ورد پرس

یک سایت پیچیده و فراتر از یک CMS

شبکه اجتماعی


طراحی وب سایت پویا

سیستم مدیریت محتوا(CMS)

یک برنامه نرم افزاری روی سرور است که به مدیر سایت اجازه می‌دهد تا محتوای سایت را بدون نیاز به طراحی دوباره سایت، تغییر دهد. جوملا و وردپرس دو نمونه cms هستند. ادامه مطلب...


جوملا و وردپرس

جوملا! یک سیستم مدیریت محتوا است که در طراحی وب سایت و برنامه های تحت اینترنت قابل استفاده است. جوملا یک برنامه open source میباشد که به طور رایگان دراختیار همه قرار دارد.


وب سرور

یک برنامه است که درخواست URL را از مرورگر دریافت کرده و صفحه HTML را در پاسخ برمی گرداند. صفحات دینامیک مانند فایل های PHP باید در محیط سرور اجرا شوند. آپاچی و IIS دو نمونه وب سرور هستند.



وب سرور


سرور آپاچی

گسترده ترین سرور HTTP است که از زبان PHP پشتیبانی می کند. بزرگترین رقیب سرور آپاچی سرور IIS مایکروسافت است. جهت کار با جوملا از سرور آپاچی (Apache) استفاده می شود. این سرور از طریق برنامه XAMP و WAMP قابل نصب است.


WAMP

با نصب این برنامه رایگان برنامه هایPHP, MySQL, Apachi نیز در محیط Windows نصب شده و امکان استفاده همزمان از آنها فراهم می شود. نام WAMP مخفف همین چهار واژه است.


زبان PHP

فایل های PHP باید در محیط سرور اجرا شوند. بطور مثال اگر در صفحه مرورگر آدرس http://fa.wikipedia.org/index.php را وارد کنید یک درخواست به دامنه ای که نامش fa.wikipedia.org است فرستاده می‌شود، آنگاه سرور صفحه index.phpرا برای شما میفرستد.


کار با پایگاه داده MySQL

طراحی و مدیریت یک وب سایت دینامیک مستلزم داشتن یک آگاهی کار با پایگاه داده است. بهترین و منطعف ترین پایگاه داده برای یک سایت دینامیک پایگاه داده MySQL است. با نصب برنامه WAMP پایگاه داده mysql نیز نصب می شود.


استفاده از وب فرم ها

برای دریافت اطلاعات از کاربر از برچسب form استفاده می شود. ویژگیهای برچسب form و مجموعه کدهائی که درون برچسب form قرار می گیرد یک وب فرم را می سازد. ادامه مطلب...



 طراحی سایت دینامیک خیلی هم کار پیچیده ای نیست. تنها به کمی تمرین و تلاش بیشتر نیاز دارد.


برپائی وب سایت شخصی شما

زمانیکه صفحات وب خود را طراحی نمودید زمان آن فرا رسیده است تا وب سایت شخصی خود را در اینترنت راه اندازی کنید. برای رسیدن به این هدف ابتدا باید دامین موردنظر خود را ثبت کنید. سپس فضای موردنیاز خود را خریداری کنید. آنگاه در فضای خریداری شده فایلها و صفحات وب خود را ذخیره کنید. مراحل کار بسیار ساده است. اگر کیفیت سایت پارس مدیر را می‌پسندید یا علاقه‌مند هستید وب سایتی با امکانات گسترده‌تر داشته باشید می‌توانید با ما ارتباط برقرار کنید.



خدمات طراحی سایت پارس مدیر

طراحی سایت شخصی با حداقل هزینه و کلیه خدمات مربوط به هاست فضا، ثبت دامین، سرویس پست الکترونیک، سامانه خرید اینترنتی و موارد مختلف توسط اساتید و دانشجویان متخصص انجام می شود. برای آنکه انتخاب مناسبی با هدف و هزینه خود داشته باشید در زیر هر نوع سایت با هزینه مربوط آمده است:


- سایت ایستا و معمولی با فضای اختصاصی با طراحی رایگان Home Page


- افزودن سرویس پست الکترونیک به نشانی اختصاصی Info@yoursite.com


- افزودن سرویس فروشگاه آنلاین به سایت اینترنتی (وب پویا)


- بهبود سایت اینترنتی موجود شما با همان کیفیت و مشخصات با صرفه جوئی حجم حداقل به نصف حجم موجود با هزینه توافقی


- تغییر سایت اینترنتی شما از فرمت های Htm, php, aspx و ... به یکدیگر


جهت برقراری ارتباط و ثبت سفارش می توانید فرم ارسال سفارش را تکمیل کنید و یا از شماره های زیر استفاده کنید.


راهنمای ثبت دامنه و هاست فضا

ابتدا از یک شرکت معتبر باید برای ثبت دامنه خود استفاده کنید. برای این منظور می توانید با ما نیز مکتابه کنید. منظور از دامنه همان doamin است. با توجه به علاقه خود یک نام درنظر گرفته و سپس با یک دامنه معروف مانند com, org, net, co, gov یا ir آنرا ثبت کنید. فرض کنید شما نام Maesta و دامنه com را مدنظر دارید. در اینصورت دامنه موردنظر شما maesta.com خواهد بود. حالا شما با یک شرکت ثبت دامنه تماس گرفته و دامنه موردنظر خود را اعلام می کنید. این شرکت به شما خواهد گفت که آیا چنین دامنه ای قبلا ثبت شده است یا خیر. در دنیای امروز که هر لحظه سایت جدیدی مانند قارچ سر در می آورد ثبت دامنه خاص دشوار است و ممکن است قبلا یک نفر دیگر آنرا ثبت کرده باشد.


بعد از ثبت دامنه شما یک url خواهید داشت که در مثال بالا به صورت http://www.maesta.com خواهد بود. کاربران با مراجعه به این url می توانند از وب سایت شما بازدید کنند. شرکتی که دامنه را برای شما ثبت کرده فضای لازم برای کار را نیز به شما خواهد فروخت و توضیح می دهد با چه پروتکلی می توانید از این فضا استفاده کنید.



بهینه سازی صفحات وب : SEO

زمانی که کاربر برای Search مطلبی به اینترنت مراجعه می کند در واقع موتورهای جستجوگر اقدام به یافتن اطلاعات مورد نظر در میان صدها و شاید حتی هزاران سایت مختلف می کنند. چون نتایج بدست آمده بسیار بالا است کاربر هیچگاه تمام نتایج را مورد بررسی قرار نمی دهد و ممکن است پس از بررسی نتایج در صفحه اول به صفحه دوم مراجعه کند و یا صفحه سوم ولی هیچگاه به نتایج صفحه دهم مراجعه نکند. بنابراین موقعیت قرار گیری یک سایت در صفحات نتایج بسیار مهم است. یعنی هر چه یک سایت در صفحات اولیه نتایج قرار گیرد امکان دیده شدن و استفاده از آن سایت افزایش می یابد که این مسئله باعث بیشتر شناخته شدن سایت می گردد.



SEO چیست؟

SEO یا Search Engine Optimization فرآیند بهینه سازی یک سایت است تا موتورهای جستجوگر آن را بهتر بشناسند به عبارت دیگر با پیشرفت کردن جنبه های داخلی و خارجی یک سایت بهترین رتبه بندی ممکن در صفحات نتایج را بدست آورد و تعداد بازدیدکنندگان از آن سایت را افزایش داد. روشهایی که به منظور بهینه سازی سایتها استفاده شده به 2 دسته تقسیم می شوند که در اصطلاح White Hat و Black Hat نامیده می شوند. 

White Hat: روشهای مجازی می باشند که مطابق با معیارهای موتورهای جستجو گر هستند و با استفاده از این روشها می توان یک سایت را به گونه ای بهینه سازی کرد که نتایج مثبتی را در پی داشته باشد و سایت مدت زمان زیادی به فعالیت خود ادامه دهد. 

Black Hat: روشهای غیر مجازی هستند که بعضی از صاحبان سایتها برای ارتقاء سایت خود از آنها استفاده می کنند اما اگر موتورهای جستجو گر متوجه بشوند که در سایتی از این روشها استفاده شده ادامه فعالیت آن سایت را قدغن خواهند کرد و نام آن سایت را از فهرست اسامی سایتهای خود حذف خواهند کرد. 


تاریخچه مختصری از SEO

در اواسط دهه 1990 بود که صاحبان سایتها اقدام به بهینه سازی سایتهایشان کردند و در آن زمان موتورهای جستجوگر برای رتبه بندی کردن یک سایت تنها به کدهای Meta-tag اکتفا می کردند و بر اساس همین کدها به رتبه بندی سایت می پرداختند. 

همه کاری که صاحب یک سایت باید انجام می داد این بود که سایت خود را به موتورهای جستجوگر ارائه دهد که آنها با استفاده از ربات هایی صفحات سایت را مورد بررسی قرار می دادند و اطلاعات کلی را در مورد محتوی سایت به دست می آوردند و آنها را فهرست بندی می کردند. آن اطلاعات شامل کلماتی بودند که در محتوی یک سایت قرار داشتند و کلمات کلیدی محسوب می شوند. در واقع صاحبان سایت ها متوجه ارزش بالای داشتن یک رتبه خوب در صفحات نتایج Search شده بودند فرصتی برای دیده شدن و شناخته شدن! 

اما پس از مدتی مشخص شد که تنها استفاده از Meta-tag ها برای رتبه بندی یک سایت مناسب نیست، زیرا بسیاری از صاحبان سایتها به منظور افزایش شمار بازدید کنندگان و بدست آوردن رتبه بهتری در صفحات نتایج با قراردادن کلمات و عبارات نا مربوط اقدام به فریب موتورهای جستجوگر می کردند و بنابراین نتایجی که موتورهای جستجو گر ارائه می دادند نادرست و متناقض و نا مربوط به مطلب مورد Search بود پس از مدتی به دلیل تقلبهای زیادی که توسط صاحبان سایتهای مختلف برای بدست آوردن رتبه بهتر انجام می گرفت موتورهای جستجو گر اقدام به بررسی عوامل دیگری نیز کردند تا با بررسی کلیه آن عوامل به رتبه بندی سایتها بپردازند. این عوامل مخفی هستند تا مورد دستکاری و تقلب قرار نگیرند مثلا موتور جستجو گر Google از 200 عامل مختلف برای رتبه بندی سایتها استفاده می کند.



Spider یا خزنده (عنکبوت) چگونه کار می کند؟

موتورهای جستجو محتویات و اطلاعات یک وب سایت را با فرستادن spider در بانک اطلاعاتی خود جمع آوری می کنند که اصطلاحاً به آنان bots گفته می شود.این bots ها به منظور دنبال کردن لینکها از یک پرونده به پرونده دیگر طراحی شده اند. موتورهای جستجوی اصلی مانند Google و Yahooادا می کنند که روزانه حدود ۱۵۰ میلیون مورد توسط نرم افزارهای خزنده در بانک اطلاعاتی خود ثبت می نمایند. خزنده های موتورهای جستجو محتویات صفحه را خط به خط و از چپ به راست (در سایتهای انگلیسی) خوانده و ذخیره می نمایند.چنانچه این خزنده ها در محتویات سایت به لینکهایی برخورد نمایند آن را ثبت کرده و یک BOT جدید را جهت بررسی و جمع آوری اطلاعات آن ارسال می کنند. بنابراین وبمسترها نیازی به ثبت دستی سایت خود در موتورهای جستجو ندارند،(هرچند این کار باعث می گردد سایت آنها سریع تر در موتورهای جستجو ثبت گردد.) زیرا Spider ها قادر خواهند بود کلیه سایتهای تحت وب را پیدا نمایند.



چرا SEO مهم است؟

چرا بهینه سازی برای موتورهای جستجو مفید می باشد. موارد ذیل برخی از دلایل این موضوع می باشند:

▪ برتر بودن در نتایج جستجو مشتری های زیادی را به دیدار از وب سایت شما دعوت میکند.

▪ ۸۷ در صد تمام بینندگان شما از یک صفحه یک وضعیت دارند.

▪ ۹۱ در صد از کاربران اینترنت از موتورهای جستجو استفاده میکنند. 

▪ طبق آخرین تحقیقات بیش از ۲۵۰ میلیون جستجو در روز در کشور انگلیس انجام میپزیرد.

▪ ۷۳ در صد معاملات آنلاین به وسیله موتورهای جستجو آغاز میشود.

▪ ۳.۵ بیلیون از وب سایت با هم بر سر رقابت پول هستند، اما واقعیت این این است که فقط کسرهای از یک درصد به صفحه اول می رسند.



روشهای بهینه سازی سایت


1- بهینه سازی متا تگ ها (Meta-tag)

مهم ترین Meta-tag هایی که برای بهینه سازی سایتها مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از title و Keyword و Description


تگ title: نام هر صفحه در این تگ معرفی می شود. هیچگاه صفحات سایت همنام باشند. همینطور هرگز نباید نام بیش از 60 کاراکتر باشد.


تگ Keyword: کلمات کلیدی هر صفحه در تگ Keyword قرار می گیرد. کلمات کلیدی را با یک کامای انگلیسی از هم جدا کنید. کلمات کلیدی در محتوای صفحه باید به تعداد قابل اعتنا تکرا شوند اما نه آنقدر زیاد که به عنوان spam شناخته شوند. در ضمن بین 5 تا 10 کلیدواژه برای هر صفحه کافیست.


تگ Description: شرح مختصری از صفحه در این تگ قرار می گیرد. این شرح نباید بیش از 160 کاراکتر باشد. همینطور باید شامل کلمات کلیدی در محتوای صفحه باشد البته نه آنقدر زیاد که به عنوان spam شناخته شوند.



2- تبادل لینک

تبادل لینک عامل مهم دیگری که ارزش سایت شما را مشخص می کند. اگر سایت های دیگر Link سایت شما را در سایت های خود قرار دهند این نشاندهنده آن است که مطالب و محتویات سایت شما از ارزش بالایی برخوردار است.

یک طرز فکر غلط در میان وب مسترهای ایرانی وجود دارد و آن این توهم است که: تو به من لینک بده و من هم به تو لینک می دهم تا ارزش سایت هر دو بالا برود این یک طرز فکر کاملا اشتباه است و حتی یک امتیاز منفی برای سایت محسوب می شود. سایت شما باید با سایت هائی تبادل لینک داشته باشد که از نظر محتوا شباهت داشته باشید. بعلاوه کلمات کلیدی سایت شما در آن جا هم استفاده شده باشد.



3- مدیریت محتوا

هرگز تمرکز خود بر محتوای عمیق و یکپارچه و منسجم را از دست ندهید. یک محتوای دقیق و منسجم کابران اتفاقی را به کاربران دائمی تبدیل می کند. افزایش بازدید کاربران و تعداد کلیلک های سایت سرانجام موتورهای جستجو را به اهمیت سایت شما واقف می سازد. بنابراین صبور باشید تا کاربران به شما رجوع کنند.

استفاده از حروف اضافه و کلمات تکراری در متن یک صفحه را به حداقل برسانید. تا جایی که امکان دارد از جملات کوتاه و مفید استفاده کنید زیرا یک کاربر تمایل دارد با صرف حداقل زمان ممکن به اطلاعات مورد نظرش برسد پس بهتر است به جای جملات طولانی با کلمات تکراری و حروف اضافه زیاد از جملات کوتاه و پر محتوا استفاده کنید. این نکته در مورد تیتر یک متن هم صدق می کند. عنوانی که برای یک متن انتخاب می کنید هر چه ساده تر و مفهوم تر باشد بهتر است.



4- مدیریت تصاویر

بکارگیری عکس زیبائی و طراوت را به صفحه می بخشد اما اگر وب سایت تخصصی عکس نیستید از تصاویر کمتر استفاده کنید. کاربر درک صحیح و سریع تری از عکس دارد تا محتوای متنی اما موتور جستجو تصویر را درک نمی کند. بنابراین حتما تگ alt مربوط به تصویر را با عنوانی مناسب عکس پرکنید.

برای بهینه سازی تصویر جهت استفاده در وب می توانید از برنامه JPEG Comperessor استفاده کنید اما پیشنهاد من فتوشاپ است. برای آنکه یک تصویر سبک و کم حجم داشته باشید تصویر را با فتوشاپ باز کرده و از فایل گزینه save for web را انتخاب کنید تا یک تصویر اپتیمایز و سبک برای شما ایجاد شود.



5- دوره و قدمت ثبت دامنه

عامل مهم دیگر در کسب رتبه بهتر برای یک سایت میزان مدتی است که ازثبت یک Domain Name می گذرد و همچنین مدت زمانی که یک Domain Name برای آن مدت ثبت می شود. بعضی از Domain Name ها تنها برای مدت زمان 1 سال ثبت می شوند و بعضی دیگر برای مدت بیشتر( مثلا 10 سال). بنابراین وقتی می خواهید یک Domain Name ثبت کنید آن را برای طولانی ترین مدت زمان ممکن ثبت کنید.



6- لینک های شکسته و لینک های یتیم

گفته شد تبادل لینک با سایت های مشابه بسیار با اهمیت است. نکته قابل اعتنای دیگر وجود لینک بین صفحات مختلف یک سایت است. صفحات نباید کاملا مستقل باشند و باید چند صفحه دیگر از سایت به آن صفحه لینک داشته باشند و همینطور هر صفحه نیز حاوی لینکهائی به صفحات دیگر باشد. صفحه ای که فاقد لینک ورودی باشد اصطلاحا orphan یا یتیم خوانده می شود. پس نگذارید صفحه هایتان یتیم شوند! درباره لینک های شکسته نیز در بحث افزایش ترافیک سایت نکات لازم ارائه شده است.



سایر نکات کلیدی

- تهیه نقشه سایت دقیق

- Update کردن صفحه های سایت

- عدم استفاده از Flash در سایت

- طراحی ساده و زیبا 

- از Cloaking اجتناب کنید.

اینکه صفحه ای با یک سری مطالب و ا طلاعات به موتورهای جستجوگر ارائه کنید و یک صفحه کاملا" متفاوت به User نشان بدهید Cloaking نامیده می شود این کار به نوعی فریب موتورهای جستجو گر محسوب می شود ولی موتورهای جستجو گر خیلی زود به این روش استفاده شده پی می برند و از ادامه فعالیت سایت جلوگیری خواهند کرد.

- عدم کپی برداری از سایتهای دیگر

مطالب و متن سایتهای دیگر را برای سایت خود کپی برداری نکنید. این کار غیر قانونی است و موتورهای جستجوگر به سرعت متوجه آن خواهند شد و ممکن است از ادامه فعالیت سایت شما جلوگیری به عمل آورند. 


در آخر می توان به این نکته اشاره کرد که به طور کلی با افزایش مطالب مفید و محتوی با ارزش در یک سایت می توان به پیشرفت سایت کمک کرد.


بالا بردن ترافیک سایت


راه کارهای اساسی افزایش ترافیک سایت


برای موتورهای جستجو رعایت نکات طراحی قالب مهمتر از محتوای وب سایت یا وبلاگ است. در طراحی سایت نکات زیر حتما مورد نظر قرار دهید.


1- رعایت اصول سئو (SEO)


2- استفاده از سرویس های گوگل مانند ردیابی گوگل و گوگل پلاس وان و گوگل پیج رنک


3- تهیه نقشه سایت دقیق


4- تبادل لینک با سایت های مختلف بویژه سایتهای مشابه با رنک بالا


5- شناسائی لینک های شکسته


6- تست سایت در مرورگرهای وب مختلف



1- رعایت اصول سئو (SEO)

سئو مخفف Search engine optimization یعنی بهینه سازی موتور جستجوی سایت است. یک موتور جستجو مانند گوگل براساس قالب سایت به آن سایت رتبه می دهد. وقتی کاربری مطلبی را جستجو می کند گوگل براساس رتبه سایت، صفحات آن سایت را در نتایج جستجو ظاهر می کند. مهمترین نکات در بهینه سازی صفحات وب عبارتند از: استفاده از متاتگ های مجزا برای هر صفحه، استفاده از کلمات کلیدی به تعداد لازم و زیاد در یک صفحه، سبک بودن صفحه، وجود لین های مختلف به صفحات مختلف در هر صفحه. ادامه مطلب...



2- استفاده از سرویس های گوگل

موتور جستجوگر گوگل ابزارهای مختلفی را ارائه کرده است که با استفاده از آنها در سایت خود می توانید محبوبیت سایت خود را نزد گوگل بالا ببرید. از جمله مهمترین ابزارهای گوگل عبارتند از: ردیابی گوگل و گوگل پلاس وان و گوگل پیج رنک.



3- ساخت Google sitemap

Google sitemap یک سرویس جدید است که گوگل تهیه کرده برای اینکه صفحات بیشتری را با سرعت و دقت بیشتر ایندکس کند.شما یک فایل به نام sitemap با فرمت xml می سازید و در سایت خودتان در قسمت directory root قرار می دهید. برای ساخت نقشه سایت می توانید به صفحه نقشه سایت گوگل بروید یا از سایتهایی استفاده کنید که بصورت رایگان این کار را برای شما انجام می دهند. http://www.sitemapspal.com و http://www.xm-sitemaps.com دو سایت هستند که می توانید با وارد کردن آدرس سایت خود کدهای xml را بسازید. کدها را در Notpad کپی کنید و با فرمت xml ذخیره کنید. در پایان بعد از آپلود کردن این فایل در سایت خودتان، در Google sitemap عضو شوید. مطالعه بیشتر...



4- تبادل لینک

تبادل لینک بویژه با سیات هائی که رتبه گوگل بالائی دارند بسیار مفید است. سعی کنید سایتهای مشابه خود را دعوت به تبادل لینک کنید. همه سایت های مناسب فرم ارتباط با ما را دربالای صفحه قرار می دهند. از این فرم ها برای درخواست خود استفاده کنید. برای آنکه بدانید چه سایت هائی به شما لینک داده اند به گوگل بروید و عبارت زیر را جستجو کنید: Link:www.your-domain.com


بعد از Link: آدرس سایت خودتان را قرار دهید. با این عبارت گوگل سایتهایی را که به سایت شما لینک داده اند را لیست می کند. با این کار می توانید سایتهایی را که به آنها لینک داده اید و آنها لینک شما را حذف کرده اند را شناسایی کنید و لینک آنها را از صفحه لینکتان حذف کنید.



5- شناسایی لینک های شکسته

وجود لینکهای شکسته در سایت اعتبار سایت را نزد موتورهای جستجو بشدت پائین می آورد. لینک های شکسته ممکن است در اثر آدرس دهی اشتباه شما بوجود آمده باشد یا اینکه صفحه ای که شما به آن لینک داده بودید حالا دیگر موجود نباشد. برای شناسائی لینک های شکسته از نرم افزار web link validator استفاده کنید یا از نرم افزار کم حجم زیر استفاده کنید :


شناسائی لینک شکستهدانلود نرم افزار شناسائی لینک های شکسته



6- تست سایت در Browser های مختلف

حتما سایت خود را بوسیله اینترنت اکسپلورر، فایرفکس، اپرا، گوگل کروم و مرورگرهای مختلف مشاهده کنید تا اط سلامت آنها مطئن باشید. در سایت anybrowser نیز می توانید ببینید سایتتان در Browser های مختلف چگونه نمایش داده می شود. با این شیوه شما می توانید سایتی استاندارد طراحی کنید و بازدید کنندگان سایتتان را افزایش دهید.


دانلود مرورگر دانلود مرورگرهای مختلف


اجزای موتورهای جستجو

هر موتور جستجو از پنج بخش تشکیل شده است که عبارتند از: Spider یا عنکبوت، Craweler یا خزنده، Indexer یا بایگانی کننده، DataBase یا پایگاه داده، Ranker یا سیستم رتبه بندی.


Spider یا Robot اولین جزء یک موتور جستجو است، نرم افزاری است که به صفحات مختلف سایتها سر می زند و اطلاعات آنها را می خواند و در اختیار سایر بخشهای موتور جستجو قرار می دهد.

Craweler نرم افزاری است که Spider را راهنمای می کند چه صفحاتی و چه لینک های را بازدید و دنبال کند در واقع به عنوان فرمانده برای Spider عمل می کند.

Indexer اطلاعات جمع آوری شده توسط Spider را تجزیه و تحلیل و طبقه بندی می کند. یعنی اطلاعات جمع آوری شده را به بخشهای مختلف تقسیم می کند مثلا اطلاعات چه حجمی دارند، کلمات چندبار تکرار شده اند، اطلاعات از چه سایتی ارسال شده اند و همچنین اطلاعاتی که ارزشی ندارند را حذف می کند مثل کلمات رایج مانند or، and ، an

اطلاعات طبقه بندی شده در Indexer در DataBase کدبندی می شوند وبه صورت فشرده ذخیره می شوند.

مهمترین بخش یک موتور جستجو است و تفاوت موتورهای جستجو از تفاوت آنها در سیستم رتبه بندیشان است. وقتی کلمه یا عبارتی جستجو می شود موتور جستجو بر اساس الگوریتمی که دارد. نتایج را مرتب می کند.


نکات تکمیلی

همانطور که در مطالب قبلی گفتم، وقتی کلمه ای سرچ می شود موتورهای جستجو بر اساس page rank نتایج را مرتب می کنند. پس اگر می خواهید بازدید کننده های بیشتری از موتورهای جستجو وارد سایت شما شوند باید page rank صفحات سایتتان را بالا ببرید. هر متور جستجو با توجه به الگوریتم هایی که دارند به هر سایتی رنکینگ های متفاوتی میدهند، برای اینکه از رنکینگی که گوگل به سایت شما میدهد مطلع شوید باید Google Toolbar را نصب کنید. برای بالا بردن رنکینگ سایت نکات زیادی باید رعایت شود که چند نکته از آنها به شرح زیر است:


اسم سایت با محتوای سایت در ارتباط باشد، حداقل شامل یکی از کلمات کلیدی باشد که در سایت به کار می برید.

هر صفحه را برای دو یا سه کلمه کلیدی طراحی کنید.

کلمات کلیدی را در عنوان صفحه و توضیحات صفحه قرار دهید.

تاحد امکان سعی کنید کلمات کلیدی را در پاراگرافهای بالای صحفه به کار ببرید.

وقتی که پیوند متنی می سازید ( Hyperlink Text ) سعی کنید پیوند را با کلمات کلیدی بسازید.

سعی کنید با سایتهای مرتبط با موضع سایت خود تبادل لینک داشته باشید.

در تبادل لینک، در لینکی که به سایت شما داده میشود از کلمات کلیدی استفاده شود.

در فروم های گفتگوی مربوط به موضوع سایتتون عضو بشین و در در گفتگوها شرکت کنید و لینک سایت خود را در قسمت امضا یا signature قرار بدین. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که قوانین فروم را رعایت کنید و سعی کنید در گفتگوها بطور سازنده شرکت کنید، یعنی فقط به خاطر دیده شدن لینک تون در گفتگوها شرکت نکنید. این کار باعث میشه که ترافیک پایداری برای سایت بسازید.